Löysin Googlen haulla EilaKaislan työntekijöiden sosiaalisen median käyttämisen käyttöohjeet.

Ohjeissa kerrotaan yhteisiä pelisääntöjä ja ohjeita sosiaalisen median käyttöön niin vapaa-ajalla kuin työajalla. Työntekijä ei saa some käyttäytymisellään aiheuttaa yritykselle vahinkoa jakamalla esimerkiksi luottamuksellista, valheellista tai loukkaavaa tietoa yrityksestä. Vaikka työntekijä ajattelisi jakavansa jotain tietoa vain pienelle ja rajatulle ryhmälle, nykyään harmittomaksi tarkoitetut sosiaalisen median päivitykset voivat lähteä leviämään hurjaa vauhtia verkossa ja niistä uutisoidaan herkästi. Kaikkien työntekijöiden tulisi ymmärtää, että työntekijä edustaa aina myös jollain tapaa työnantajaa, jos hänen päivityksistään käy ilmi työnantaja.

Ohjeissa kerrotaan, että työnantajan on tärkeä käydä työntekijöiden kanssa läpi sosiaalisen median pelisäännöt. Pelisääntöjen ja ohjeiden tulee olla selkeät ja niissä on selvästi määritelty mikä on sallittua ja kiellettyä. Myös se tulee olla selvää saako somea käyttää työajalla. Vastuu kuuluu niin työntekijälle kuin työnantajalle, jos ei ole kerrottu selkeitä sääntöjä, voi tapahtua helposti vahinkoja.

EilaKaislan periaate on, että työnhakijasta ei saa hakea sosiaalisesta mediasta tietoja, ellei siihen ole saatu lupaa työnhakijalta. Jos työnhakija on lisännyt linkit sosiaalisen median tileihinsä hakulomakkeissa tai ansioluetteloonsa, on se tulkittu luvan antamiksesi. Jos antaa luvan tietojen hakuun sosiaalisesta mediasta, olisi hyvä aina muistaa, että rekrytoijat näkevät kaikki profiilisi kuvat ja tiedot. On hyvä muistaa, että somasta voi löytyä paljon sellaistakin materiaalia, mikä voi antaa rekrytoijalle negatiivisen kuvan tai viestin hakijasta. Jos sinusta on paljon kuvia juhlimassa, voi se synnyttää negatiivisen mielikuvan sinusta.

EilaKaisla listaa muutamia sosiaalisen median ehdottomia ei esimerkkejä:

  • Älä jaa yrityksen sisäistä informaatiota

  • Älä puhu pahaa kenestäkään

  • Älä valehtele tai johda harhaan

  • Älä lähde mukaan julkiseen loan heittoon

  • Älä ole anonyymi

  • Älä plagioi

Pelisääntöjen tulisi olla aina työnantajan sanelemia, jos on annettu selkeät ohjeet ja raamit, kuinka toimia, näin vältytään epäselviltä ja kiistanalaisilta tilanteilta. Työntekijät voidaan kyllä ottaa mukaan suunnittelemaan ohjeistusta, näin saadaan myös heidän näkemyksensä otettua huomioon. Mielestäni EilaKaislan ohjeet ovat varsin hyvät. Jos nämä asiat käydään perehdytysvaiheessa työntekijän kanssa läpi, ei ole kenellekään epäselvää kuinka somessa voi esiintyä.